torsdag

Macarons


Franske macarons
100 gram eggehvite (fra ca 3 egg), romtemperert
25 gram sukker
1/2 ts sitronsaft
225 gram melis
125 gram mandler
15 gram bakekakao, eller litt konditorfarge (pulver)
en klype salt

 *For å skålde mandlene koker du dem i vann i ca 5 minutter, skylder dem i kaldt vann og presser dem ut av skinnet. Tørk dem med litt papir. Spre mandlene utover et stekebrett med bakepapir, og tørk dem nederst i stekeovnen i på 120 grader celsius i ca 15 minutter.

*La dem avkjøles før du kverner dem i en food processor.

*Bland sammen mandler, melis og kakao/pulverfarge i food processoren og kvern til massen er helt pulverisert.

*Klargjør et par stekebrett med bakepapir. Sett en rund tupp på en sprøytebag.

*Pisk eggehvitene i en kjøkkenmaskin sammen med sitronsaft og salt. Begynn på medium hastighet. Når eggehvitene har nådd en skummete konsistens har du langsomt i sukkeret, litt etter litt. Øk hastigheten til medium-høy. Pisk til eggehvitene har blitt til en stivpisket marengs. Marengsen skal skinne litt, og skal sitte fast i bollen om du snur den opp ned.

*Sikt mandel-melis-blandingen inn i marengsen. Bruk en slikkepott, og vend forsiktig til massen er blank. Pass på å ikke vende for mye, da blir massen altfor rennende og makronene vil ikke holde på formen.

 *Ha røren over i sprøytepose og sprøyte ut små rundinger (ca 2.5 cm i diameter). Ha litt mellomrom mellom hver makron.

*La makronene tørke i 30-45 minutter før du steker dem. De er klare for steking når du kjenner at de har dannet et passe hardt skall.

*Stek makronene på ca 150-160 grader celsius i 12-13 minutter. Når de er ferdig stekte drar du hele bakepapiret over på en rist og lar dem hvile til de er helt avkjølt. 

fyllet:

Smørkrem (buttercream)
55 gram romtemperert smør
400-500 ml melis 
30 ml helmelk eller kremfløte
Evnt. noen dråper flytende konditorfarge

Miks sammen smør og litt av melisen. Ha i melka/fløten og miks godt sammen. Ha i melis, og eventuelt litt konditorfarge til du oppnår den konsistensen du ønsker.

Og så tilslutt...
  Par opp like makronskjell og fyll med smørkrem. 
PS: Makronene er best når de har hvilt en natt i kjøleskapet.

15 kommentarer:

Magne D. Antonsen sa...

Hei Line, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG.

Anonym sa...

hvor mange makroner blir det tilsammen?

Line sa...

Magne : Hei :)) ..WOW.. takk for anbefalingen!
Kjempegøy "å bli sett" !

Anonym: Denne røren blir det ca 30 makroner av.

Marianne Vik Design sa...

Åh, dette så helt nydelig ut! Må prøve å lage noen sånne :o) Takk for oppskrift!

Marte Katrine sa...

Det så jo helt fantastisk ut. Er nok verdt å prøve seg på det hjemme nå, takk for oppskriften :)

Anonym sa...

Jeg MÅ prøve det!! håper jeg får det til da :-D

Anonym sa...

Det så utrolig godt ut :) Vet du hvordan man får til å lage makroner med bringebærsmak?
-TT

Anonym sa...

Hei:) så deilige ut. Du skriver de er best viss de står i kjølespaet over natten, med eller uten smørekremen da? Og jeg har ikke pulver farge, kan man bruke flytende?

Vibecke

Line sa...

TT: Det hørtes utrolig godt ut med bringebærsmak, men dessverre har jeg ikke noe oppskrift på det.

Vibeke: De skal stå kjølig med smørkremen. Jeg tror ikke jeg ville byttet ut kakaoen med flytende farge. Det gjør noe med vått-tørt forholdet i oppskriften.

Lykke til :)

Susanne Harkestad sa...

Dette så kjempe godt ut !:O
TUSEN TAKK : D
Jeg publiserte det samme selv på bloggen, (skreiv at jeg hadde funnet det her) gjerne ta en titt på det hvis du vil "sussaa.blogg.no"

Anonym sa...

Hei!
Dette så godt ut, gleder meg til å prøve! Men du, vet du om de kan fryses?

Anna sa...

Så flott oppskrift! Denne skal prøves ut. Når du skriver at makronene skal tørke før steking, skal de tørkes på samme måte som mandlene? Jeg lurer også på hvor lenge de holder seg gode og hvor man får kjøpt pulverfarge? Ble mange spørsmål her nå, men tusen takk for oppskrifta :)

Anonym sa...

Åee... ser super godt ut!
Jeg er fast leser på bloggen din!
Og skal prøve dette ut på fredgag kansje...
Hade*
Hilsen meg på 13 år <3

Line sa...

Anna: Macaronene skal bare stå på brettet på kjøkkenbenken mens de tørker. Pulverfarge kan du f eks få tak i her :
http://www.bakeshop.no/index.asp?pmode=2&prodid=101107

Makaronene holder seg gode i flere dager, om du klarer å la være å spise de da :))

Anonym: Jeg tror det går greit å fryse de :)

Anonym sa...

Er det en grunn til at mine makaroner ikke ble glatte og fine som bildet? Mine er lyse brune med "topper".. :( men smaker godt gjør de jo! :)