lørdag

Helg - BoligDrøm - pizza


 I februar utgaven av 

BoligDrøm 

som er i salg fra mandag 28/1 
deler jeg noen favoritt oppskrifter med nøtter. 

Artig å få blogge i bladet!

For å feire det 
tenkte jeg å dele en knallgod 

pizza

 oppskrift her i dag

til 4 porsjonspizzaer tager man:

3 dl lunka vann
1 ts tørrgjær
1/2 ss sukker
ca 1/2 kg mel 
(helst pizzamel Tipo 00)
1/2 - 1 ss salt 
Denne deigen eltes raskt sammen 
og settes til heving 
desto lenger heving desto bedre men jeg har fått til knallgo' bunn med kort hevetid også.. 
(da satte jeg rett og slett  deigbollen foran peisen og lot den kose seg en time i varmen )
***
1.heving 
 ( deigen heves i en bolle dekket med plast)
deigklumpen deles i 4 deler 
 som eltes og formes til boller
2. heving 
la pizzabollene heve seg
 gode og luftige

 ***
mens deigen hever lages
 tomatsausen

1 bx hakka tomat
1-2 fedd hvitløk
1 rødløk
(ved forkjølelse bruker 
jeg en rød chili også ..)
olje
1 ts anis ( knust i morter)
1 ts sukker
salt 
pepper
basilikum
oregano
evnt andre urter du liker 
-----
-hvitløk og løk kuttes og
 stekes blankt i olje
tilsett 1 boks tomater og sukker,
krydder/urter
og la et stå og putre i 20 min. 
----- 
topping til pizzaen
kan være
serrano eller parmaskinke
mozzarella
ruccula
rista pinjekjerner 
litt god olivenolje
basilikum
cherrytomater  

 pizzabunnen stekes 
først på full guffe 250grader+
i noen minutter
deretter tar du den ut 
og legger på   
tomatsaus og  mozzarella

inn i ovnen igjen, 
og stek til osten smelter

legger du på skinken 
og resten av toppingen som 
du ønsker å ha på.
jeg bruker pizzastein når jeg
 lager porsjonspizzaer

buon appetito! 
Og ha en fin helg :) 


2 kommentarer:

Linda sa...

Gratulerer med flott reportasje. Gleder meg til å følge bloggen din videre. Ha en fortsatt fin helg:-)

Line sa...

tusen takk Linda :)

God helg til deg også!