tirsdag

Tuscan soup

Vel hjemme fra noen fantastiske høstdager i 
T O S C A N A
prøver jeg å gjenskape noe av det beste ved reisen
nemlig maten
-enkel 
-velsmakende 
-hverdagsmat

I dag har jeg lagd en 
G R Ø N N S A K S U P P E
jeg har tatt utgangspunkt i en oppskrift jeg fikk der vi bodde, men justert den litt etter norske forhold..har ikke hatt tid til å kjøre rundt for å finne toscansk sort kål i dag ..

Ingrediensene jeg brukte var:

1 stor løk
300 g kål
2 poteter
2 gulerøtter
1 stengel stangselleri
2 små neper
1 purre
3 hvitløksfedd
1 boks tomater u/skinn
1 liter vann med grønnsaksbuljong
1,5-2 dl god olivenoje
litt salt

kutt opp grønnsakene
putt først løk, gulrøtter og selleri i en stor kjele sammen med oljen. 
kokes på lav temp til de har myknet.
Deretter tilsetts resten av grønnsakene og tomatboksen.
Kokes videre i ca  30 min. tilsett vannet med grønnsaksbuljong  og la det hele koke på lav temp i 2 timer. Smakes til med salt
og
serveres med italiensk landbrød
og et glass deilig chianti vin

1 kommentar:

Wilhelmine sa...

Hei, i dag fant jeg den flotte matbloggen din, her legger jeg meg til som følger med en gang, for denne bloggen var jo sååå flott! Jeg så den fine repotasjen i det nye boligmagasinet, kjempefint. Jeg bare elsker mat og har kokebokdilla. Kikk gjerne inn til meg på bloggbesøk om du har lyst, legger du igjen en kommentar blir jeg hoppende glad. Gleder meg til å følge bloggen din videre.