mandag





Fredagkveld er synonymt med hjemmelaget pizza i huset vårt

Jeg har testet ut masse oppskrifter før jeg fant denne i Jamie Olivers bok Den nakne kokken.

Jeg synes en pizza's suksess er helt avhengig av bunnen!!! Derfor er jeg helt tro mot denne oppkriften på bunnen, og tillater meg å variere toppingen

Jamies pizza bunn ( 4 personer)

25 g fersk gjær eller 1/2 pose tørrgjær

1 ss honning

3,2 dl lunkent vann

1/2 kg hvetemel

1/2 ss salt

gjær og honning løses opp i det lunkne vannet, tilsett mel og salt og bland ...og kna til deigen er jevn og fin. Settes til heving lunt...til den er i hvertfall dobbelt så stor.

Deretter er det masse knaing,

og tilslutt kjevling før bunnen legges på en stekeplate og settes til heving igjen.

Når den er hevet godt ( det dobbelte ) er den klar til å få på toppingen og stekes på ca. 220 grader. Det er så stor forskjell på komfyrer så jeg sier bare at du må følge med på når den begynner å se ferdig stekt ut ( ca 10 min)

Favoritt Topping:

1/2 glass Dolmio Krydret pasta saus

så mye hvitløk du orker

løk

karbonadedeig eller strimlet kylling filet

fersk mozerellaost ( eller rett og slett norvegia)

skivete tomater

...ruccola og litt parmesan tilsettes etter steking
...Enjoy ;)

2 kommentarer:

daisy sa...

Der var Jamies pizza ja! :) Tusen takk, denne må nok prøves ut snart!
Smart med blogg om mat og drikke. Som det matvraket jeg er, setter jeg stor pris på et par gode oppskrifter! :)

Solstad sa...

Måtte prøve ut denne.....og YES! den var nyydelig! Takker :)